سد شهید کاظمی بوکان

سد شهید کاظمی بوکان

سد شهید کاظمی بوکان

سد کوروش کبیر سابق

سد مخزنی بوکان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین سدهای ایران است که دارای هسته رسی است، سد شهید کاظمی در جنوب شرقی شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی قرار دارد، فاصله این سد تا بوکان حدود ۳۵ کیلومتر است.

این سد بر روی رودخانه زرینه رود قرار گرفته تا هم سیلابهای رودخانه را کنترل کند و هم آب آن جهت مصارف کشاورزی و آبیاری مناطق اطراف سد مورد استفاده قرار گیرد.

کلنگ احداث این سد توسط شرکتی اتریشی در مردادماه سال ۱۳۴۶ هجری شمسی زده شد، که هدف آن تامین آب کشاورزی ، آب شرب و برق منطقه بود.

احداث سد شهید کاظمی بوکان

افتتاح سد بوکان در سال ۱۳۵۰ و با حضور محمدرضا شاه پهلوی انجام گردید.

که در اینجا عکسی از مراسم افتتاحیه این سد را مشاهده میکنید.

حضور محمدرضا پهلوی در مراسم افتتاحیه سد کوروش کبیر

در دوره پهلوی اهمیت این سد خیلی زیاد بود به طوری که در دوره دولت شاهنشاهی پهلوی برای مدتی عکس سد بوکان (سد کوروش کبیر در آن زمان) بر روی اسکناسها چاپ میشد.

همانطور که ذکر شد نام قبلی این سد کوروش کبیر بود که تا سال ۱۳۵۸ با همین نام معروف بود. اما در ششم مرداد سال ۱۳۵۸ هجری شمسی، بنا به پیشنهاد وزارت نیرو تغییراتی در نامگذاری سدهای ایران انجام شد، که تغییر نام سد کوروش به سد شهید کاظمی در این تاریخ توسط هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

ارتفاع سد از پی آن ۵۰ متر است و طول تاج سد ۵۳۰ متر است.

در سال ۱۳۸۴ حجم سد به ۷۶۲ میلیون متر مکعب افزایش یافت. سد شهید کاظمی بوکان وظیفه تامین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و همچنین بخش عظیمی از آب شهر تبریز را دارد.

میزان آب شرب و صنعتی که از این سد بدست می آید به سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیون متر مکعب میرسد.

همچنین در حدود ۵۵۰۰۰ هکتار از زمینهای کشاورزی منطقه  و همچنین شهرهای عجب شیر و آذرشهر را آبیاری میکند.

علاوه بر مزایای این سد، یکی از جاذبه های گردشگری منطقه به شمار میرود. که ساحل و اطراف آبهای این سد علاقه مندان زیادی را بخود جلب کرده است.

سد-مخزنی-بوکان

درباره ی modirut

مطلب پیشنهادی

آبشار شر شر عرب دیزجی

آبشار شر شر عرب دیزجی توریستی, جاذبه های طبیعی سایر شهرستانها آبشار عرب دیزجی یا آبشار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *