خانه / معرفی ارومیه / موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه

موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه

موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه

موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه

معرفی دانشگاه آفاق ارومیه:

دانشگاه غیردولتی آفاق ارومیه بر اساس اهداف ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در راستای تحقق اهداف شورای گسترش در سال ۱۳۸۷ در یکی از بهترین موقعیت مکانی شهر ارومیه با هفت نفر از اعضای هیأت علمی تمام وقت و از مدیران ارشد دانشگاه ارومیه با سوابق ارزنده مدیریتی، فرهنگی و ارزشی بعنوان هیأت موسس رسما شروع به فعالیت نمود.

فضای فیزیکی دانشگاه آفاق ارومیه:

دانشگاه غیردولتی آفاق با تلاش، برنامه ریزی و پشتوانه فکری و علمی توانمند هیأت موسس و هیأت امنای این دانشگاه در راستای توسعه علمی و پژوهشی کشور هم اکنون در فضایی بالغ بر ۲۰ هزارمترمربع با سه دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، فنی و مهندسی و اقتصاد و علوم انسانی در پنج مقطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته در ۳۸ رشته فعالیت می نماید.

 

اعضای هیئت موسس دانشگاه آفاق ارومیه:
دکتر رسول پیرمحمدی    رئیس مؤسسه
دکتر علی احسانی      عضو هیأت مؤسس

دکتر سعید مشکینی   معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی

دکتر محمدحسن جوادی   معاون دانشجویی و فرهنگی
دکتر لطفعلی ناصری     عضو هیأت مؤسس

پروفسور صمد زارع      عضو هیأت مؤسس

حجت الاسلام و المسلمین صفدر محمدی     عضو هیأت مؤسس

دانشکده فنی و مهندسی آفاق ارومیه:

دانشکده فنی و مهندسی دارای ۳ گروه آموزشی برق، معماری و عمران-نقشه برداری می باشد.

 

رشته های تحصیلی این دانشکده به تفکیک گروه های آموزشی بشرح زیر می باشد:

 

گروه معماری:

نقشه کشی معماری  معماری مقطع کاردانی پیوسته

علمی کاربردی معماری  معماری مقطع کارشناسی ناپیوسته

مهندسی معماری مقطع کارشناسی پیوسته

مهندسی معماری-معماری مقطع کارشناسی ارشد

 

گروه برق:

الکتروتکنیک-برق صنعتی مقطع کاردانی پیوسته

الکتروتکنیک-تاسیسات الکتریکی مقطع کاردانی پیوسته

الکترونیک-الکترونیک عمومی مقطع کاردانی پیوسته

مهندسی برق – قدرت مقطع کارشناسی ناپیوسته

 

گروه عمران-مکانیک:

 

مکانیک خودرو مقطع کاردانی پیوسته

نقشه کشی عمومی-نقشه کشی و طراحی صنعتی مقطع کاردانی پیوسته

کارهای عمومی ساختمان مقطع کاردانی پیوسته

مهندسی اجرائی عمران مقطع کارشناسی ناپیوسته

نقشه برداری-نقشه برداری مقطع کاردانی پیوسته

مهندسی تکنولوژی نقشه برداری مقطع کارشناسی ناپیوسته

آشنایی با رشته های دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی:

 

  معرفی رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی:

بخش مهمی از محصولات کشاورزی به فرآورده های قابل مصرف تبدیل شده بصورتی در می آیند که بتوان در فصول مختلف با کیفیت به مصرف کننده عرضه نمود. در غیر اینصورت قسمت عمده ای از آنها فاسد شده از بین میرود و یا بصورتی نامطلوب و درخیلی موارد مضر برای سلامت انسان ارائه می گردد. برای این کار لازم است افرادی تربیت شوند که بتوانند با توجه به دانش و اندوخته های علمی خود در امور تبدیل و نگهداری محصولات کشاورزی با توجه به کیفیت و سلامت آن منشاء خدمت باشند.

 

طول دوره تحصیل

طول دوره کارشناسی پیوسته رشته علوم و صنایع غذائی به طور متوسط چهار سال و دوره کارشناسی ناپیوسته دو سال می باشد. هر سال تحصیلی شامل دو نیسمال ۱۶ هفته کامل آموزشی است. نظام آموزشی این دوره واحدی است و برای هر واحد درس نظری درهر نیمسال ۱۶ ساعت آموزش کلاسیک در نظر گرفته شده است.

 

تعداد واحدها

تعداد واحدهای درسی دوره علوم صنایع غذائی ۱۴۰واحد به شرح زیر است:

دروس عمومی ۲۰ واحد

دروس علوم پایه ۳۵ واحد

دروس اصلی ۱۷ واحد

دروس تخصصی ۶۸واحد که ۵۹ واحد آن الزامی و ۹ واحد آن انتخابی است

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در موارد زیر نقش و توانائی خود را ایفاء نمایند:

– بعنوان مدیر واحدهای نگهداری، فرآوری و تولیدی صنایع غذائی

– بعنوان مسئول فنی، مسئول آزمایشگاه و مدیر تولید کارخانه های تولید مواد غذائی نسبت به کنترل کیفیت فرآورده های غذائی و مدیریت واحد انجام وظیفه نمایند

ضرورت و اهمیت:

توجه به چگونگی نگهداری و مراحل تبدیل و تکمیل فرآوری محصولات کشاورزی به صورت فرآورده های قابل مصرف و با کیفیت خوب دارای ضرورت و اهمیت خاصی است زیرا چنانچه تکنولوژی پس از تولید در رابطه با جمع آوری ، عمل آوری، تبدیل، تکمیل و نگهداری محصولات کشاورزی مورد توجه نباشد مقدار متنابهی از محصولات گیاهی و دامی از بین خواهد رفت و یا با کیفیت مناسب و در زمان مناسب عرضه نخواهد شد. لذا ضروری است متخصصینی تربیت شوند که بتوانند در امور مربوط به مدیریت و نظارت، برنامه ریزی، آموزش و تحقیق در زمینه های فوق خدمت نمایند.

 

معرفی رشته مهندسی کشاورزی – گیاهپرشکی- مقطع کارشناسی

‌دانش‌ گیاه‌پزشکی‌ به‌ جای‌ معالجه‌ انسان‌ به‌ حفظ‌ و معالجه‌ گیاهان‌ اعم‌ از گیاهان‌ زراعی‌، زینتی‌ و درختان‌ میوه‌ می‌پردازد و آنچه‌ که‌ گیاه‌ را رنج‌ می‌دهد و به‌ سلامت‌ آن‌ صدمه‌ می‌زند، مطالعه‌ و بررسی‌ می‌کند؛ یعنی‌دانشجوی‌ این‌ گرایش‌ با آفاتی‌ که‌ در مزرعه‌ها، انبارها، سیلوها و کشتی‌ها به‌ بخش‌های‌ مختلف‌ گیاه‌ صدمه‌ می‌زند از قبیل‌ حشرات‌، جوندگان‌ و علف‌های‌ هرز یا بیماری‌های‌ گیاهی‌ مانند قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها آشنا می‌شود و نحوه‌ سمپاشی‌ را در مراحل‌ مختلف‌ رشد و نگهداری‌ از گیاه‌ و نحوه‌ ضد عفونی‌ انبارها را فرا می‌گیرد. البته‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ آنچه‌ به‌ گیاه‌ صدمه‌ می‌زند تنها بیماری‌ نیست‌ بلکه‌ سرمازدگی‌، گرمازدگی‌ و حتی‌ کمبود مواد غذایی‌ در خاک‌ نیز گیاه‌ را رنج‌ می‌دهد و جزو ضایعات‌ گیاهی‌ محسوب‌ می‌شود. از همین‌ رو دانشجوی‌ گیاه‌ پزشکی‌ باید موارد فوق‌ را بشناسد و نحوه‌ جلوگیری‌ از این‌ آسیب‌ها را بیاموزد.

توانایی‌های‌لازم‌:
گیاه‌ پزشک‌ ایرانی‌ باید از یک‌ سو با گونه‌های‌ گیاهی‌ و جانوری‌ طبیعی‌ ایران‌ آشنا باشد و از سوی‌ دیگر با موجودات‌ زنده‌ (آفات‌، بیماری‌ها و علف‌های‌ هرز قرنطینه‌ای‌) که‌ دائم‌ از مبادی‌ ورودی‌ رسمی‌ یا از مرزهای‌ طولانی‌ کشور به‌ صورت‌ غیرقانونی‌ وارد می‌شوند، آشنا بوده‌ و با آنها مبارزه‌ کند. در واقع‌ مهندس‌ گیاه‌پزشکی‌ کاری‌ دشوار، پیچیده‌ و پر مسؤولیت‌ را بر عهده‌ دارد و باید از بیوشیمی‌، بیولوژی‌ و آمار، اطلاعات‌ وسیع‌ و گسترده‌ای‌ داشته‌ باشد.همچنین‌ گیاه‌پزشکی‌ نیاز به‌ حافظه‌ قوی‌ دارد چون‌ دانشجو باید اسامی‌ لاتین‌ حشرات‌ و قارچ‌ها و رده‌ آنها را به‌ خاطر بسپارد و بالاخره‌ دانشجوی‌ این‌ گرایش‌ باید به‌ کشاورزی‌ و بخصوص‌ حشره‌شناسی‌ علاقه‌مند باشد. زیرا بخش‌ عمده‌ای‌ از دروس‌ این‌ گرایش‌ شامل‌ آفات‌ گیاهی‌ می‌شود و در این‌ درس‌ حشرات‌ مضر برای‌ آفات‌ و بیولوژی‌ آنها آموزش‌ داده‌ می‌شود.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌:

شاید برخی‌ از کشاورزان‌ تصور کنند که‌ اطلاعات‌ لازم‌ را درباره‌ آب‌ و خاک‌ دارند اما هر کشاورزی‌ می‌داند که‌ برای‌ مبارزه‌ با آفات‌ و بیماری‌های‌ گیاهی‌ باید به‌ یک‌ متخصص‌ مراجعه‌ کند تا نوع‌ سم‌ و نحوه‌ استفاده‌ از آن‌ را فرا گیرد. به‌ عبارت‌ دیگر کشور به‌ فارغ‌التحصیل‌ علاقه‌مند و توانای‌ گیاه‌پزشکی‌ نیاز مبرمی‌ دارد. وزارت‌ کشاورزی‌، شهرداری‌ها و کلنیک‌های‌ گل‌ و گیاه‌ نیز از مراکز جذب‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ گرایش هستند.از سوی‌ دیگر در حال‌ حاضر مهندسین‌ کشاورزی‌ می‌توانند با استفاده‌ از طرح‌ اشتغال‌زایی‌ جهاد کشاورزی‌، از این‌ وزارتخانه‌ وام‌ گرفته‌ و گلخانه‌ یا باغ‌ میوه‌ ایجاد کنند.قابل‌ ذکر است‌ که‌ موقعیت‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ گرایش در شهرستان‌ها بهتر است‌ زیرا می‌توانند در سازمان‌ تحقیقات‌ کشاورزی‌ شهر خود فعالیت‌ نمایند.

دروس‌ تخصصی‌ گیاه‌ پزشکی‌:

حشره‌شناسی‌ ، قارچ‌شناسی‌، آفات‌ مهم‌ گیاهان‌ زراعی‌ ، بیماری‌های‌ مهم‌ گیاهان‌ زراعی‌، آفات‌ مهم‌ درختان‌ میوه‌، بیماری‌های‌ مهم‌ درختان‌ میوه‌، آفات‌ و بیماری‌های‌ مهم‌ گیاهان‌ زینتی‌، جالیزی‌ و سبزی‌ها، اصول‌ مبارزه‌ با آفات‌ و بیماری‌های‌ گیاهی‌، سم‌شناسی‌، تکنولوژی‌ مبارزه‌ شیمیایی‌، علف‌های‌ هرز و کنترل‌ آنها، آفات‌ انباری‌، کارآموزی‌.

تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن برای ادامه تحصیل در رشته گیاه پزشکی- با توجه به ماهیت درسهایی که در این دوره تدریس می گردد– داوطلب باید علاقه مند به علوم زیست شناسی بویژه علوم مربوط به گیاه شناسی و کشاورزی باشد و با توجه به این که اغلب درسها دارای کار عملی در آزمایشگاه و یا در مزرعه است بنابراین داوطلب باید به کار در آزمایشگاه و مزرعه علاقه داشته باشد، همچنین در زمینه درسهایی مثل زیست شناسی و شیمی از دانش و اطلاعات لازم برخوردار باشد؛ بعلاوه توان جسمی برای کار در مزرعه و آزمایشگاه را داشته باشد.

تواناییهای فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان این دوره می توانند به عنوان کارشناس اجرایی یا تحقیقاتی در موسسه های مختلف دولتی و خصوصی بخش کشاورزی ایفای وظیفه کنند، همچنین با توجه به دوره های کارشناسی ارشد حشره شناسی و بیماریهای گیاهی و همچنین دوره دکترای گیاه پزشکی، می توانند در صورت داشتن شرایط لازم تا کسب آخرین مدارج تحصیلی در داخل کشور ادامه تحصیل دهند تا بتوانند مسوولیتهای بالاتر و مهمتر علمی، پژوهشی و اجرایی را بر عهده گیرند؛ همچنین پس از اتمام دوره دکترای تخصصی امکان همکاری در دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی به عنوان عضو هیأت علمی برایشان فراهم می گردد.

طول دوره تحصیل

طول دوره کارشناسی پیوسته رشته علوم و صنایع غذائی به طور متوسط چهار سال و دوره کارشناسی ناپیوسته دو سال می باشد. هر سال تحصیلی شامل دو نیسمال ۱۶ هفته کامل آموزشی است. نظام آموزشی این دوره واحدی است و برای هر واحد درس نظری درهر نیمسال ۱۶ ساعت آموزش کلاسیک در نظر گرفته شده است.

معرفی رشته تولید و بهره برداری گیاهان دارویی:

این دوره از سری دوره های آموزشی کاردانی علمی کاربردی است که فارغ التحصیلان با دستیابی به دانش لازم و کسب مهارتهای علمی قادر خواهند بود در زمینه احداث و مدیریت مزرعه گیاهان دارویی و معطر و همچنین اهلی کردن و بهره برداری از محصولات فرعی جنگل ها و مراتع در زمینه گیاهان دارویی و معطر در مناطق مختلف کشور مشغول به خدمت شوند.

ضرورت و اهمیت

رویکرد سالهای اخیر بشر به استفاده از داروهای گیاهی سبب شده است صنایع بسیار گسترده ای در ارتباط با تبدیل فرآورده های گیاهی به داروهای گیاهی در کشور های توسعه یافته و رو به توسعه بوجود آید.

تامین مواد اولیه این صنایع عمدتا توسط کشورهایی انجام می شود که از منایع مناسبی برخوردار هستند یکی از کشورهایی که استعداد با لقوه ای در این زمینه دارد کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران است که با مساحتی بیش از ۱۶۴ میلیون هکتار زمین ، با آب و هوای متنوع و فلور غنی بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی که بیش از ۱۰۰۰ گونه آن دارویی و معطر می باشد شرایط بسیار مناسبی را برای حضور در این عرصه در پیش رو دارد .

وجود حدود ۶ میلیون هکتار عرصه بهره برداری در منابع طبیعی کشور در این ارتباط و اراضی مناسب کشت گیاهان دارویی و معطر می طلبد که مدیریت تولید و بهره برداری در این سطح توسط کارشناسان و کاردانان علمی  کاربردی و تخصصی در ارتباط با موضوع گیاهان دارویی و معطر انجام شود ( از آنجا که قبلا چنین آموزشی در هیچکدام از موسسات آموزشی و دانشگاهی کشور بصورت رسمی صورت نگرفته است )نیاز است که کاردانی این رشته به صورت رسمی تامین گردد .

صنعت و بازارکار

کشت ، پرورش و اهلی کردن گیاهان دارویی و معطر

اجرای طرحهای تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی و معطر

برنامه ریزی تولید گیاهان دارویی و معطر

نظارت بر واحدهای تولیدی گیاهان دارویی و معطر

جمع آوری و برداشت گیاهان دارویی و معطر

سرپرستی مزارع و واحدهای تولید بذر و نهال گیاهان دارویی

همکاری در شناسایی علمی گیاهان دارویی و معطر

همکاری در ایجاد بانک بذر گیاهان دارویی و معطر

تکثیر گیاهان دارویی و معطر

مشاغل قابل احراز

کاردان کشت و پرورش گیاهان دارویی و معطر

کمک کارشناس تحقیقات گیاهان دارویی و معطر

کاردان بهره برداری از محصولات فرعی جنگلها و مراتع در ارتباط با مواد دارویی و معطر

کمک ناظر واحدهای تولیدی گیاهان دارویی

معرفی رشته کارشناسی ارشد جنگلداری

جنگل و جنگل داری مانند بسیاری از رشته هایی که به طور مستقیم با طبیعت درگیر هستند در کشورهای در حال توسعه مهجور و مظلوع واقع شده است .

هنوز در کشوری مانندایران زمان بسیاری نیاز است تا مردم با طبیعت ، حیوانات و گیاهان سرآشتی بگذارند .فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضروری است و این مطلب را می توان به راحتی ازاخبار تلویزیون فهمید به همین خاطر و به منظور تامین نیروهای کارآمد برای حفاظت ،احیا و بهره برداری مستمر و اداره صحیح جنگلها لازم است افرادی که در این زمینه ازکارایی و آگاهی کافی برخوردار باشند ، تربیت شوند.

فارغ التحصیلان این رشته بااستفاده از دانش و اطلاعاتی که در این دوره کسب می نمایند، خواهند توانست ثروتهای طبیعی نهفته در جنگلها را در جهت تامین نیازهای مردم ، با برنامه ریزی صحیح بکارگیرند.

تعریف و هدف:

جنگلداری عبارتست از بکارگیری مجموعه ای از علوم وفنون که درجهت شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیت آنها ، پرورش توده های جنگلی ، بهره برداری مستمر از تولیدات جنگل ، روشها ی مختلف قطع و استحصال وحمل درختان افکنده و بالاخره حفاظت ، احیا و توسعه مناطق جنگلی بعنوان تولید کننده ماده اولیه (چوب) و تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی مورد استفادهقرار می گیرد.
هدف از ایجاد دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری ، تربیت کارشناسانی است که با فراگیری مطالب لازم در ادامه تحصیلات خود بعد از دوره کاردانی بتوانند بعنوان کارشناس در زمینه های ذکر شده انجام وظیفه نمایند و بخصوص قادر به تهیه طرحهای جنگلداری و ناظر براجرای صحیح آنها باشند و در مناطق جنگلی مشغول بخدمت گردند.

طول دوره و شکل نظام :

براساس مصوبات شورای عالی برنامه ریزی طول دوره کارشناسی ارشد رشته جنگلداری دو سال (بطور متوسط ) و حداکثر مجاز طول دوره دو سال می باشد.

ضرورت و اهمیت:

باتوجه به اینکه جنلگهای ایران قسمتی از منابع طبیعی قابل تجدید کشور می باشد که در زمره اموال عمومی بوده و اداره و برنامه ریزی آنها بعهده دولت می باشد ، لذا باید در بخش دولتی مدیران و برنامه ریزان قابلی وجود اشته باشند تابا تهیه طرحها و برنامه ریزی صحیح و نظارت برحسن اجرای آنها ، از این منابع لایزال خدادادی بطور صحیح بهره برداری اصولی و مستمرنموده و از انحطاط و تخریب آنها جلوگیری و در احیا و توسعه آنها کوشش کنند.

منبع:دانشگاه آفاق ارومیه

 

درباره ی modirut

مطلب پیشنهادی

اولین سینما و نمایش به صورت حرفه ای در ارومیه

اولین سینما و نمایش به صورت حرفه ای در ارومیه اولین سینما و نمایش به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *