مسجد اعظم ارومیه

مسجد اعظم ارومیه

مسجد اعظم ارومیه یکی از مسجد های نام آور و قدیمی شهر ارومیه است که در خیابان بعثت و کوی دلگشا در کنار بازار میوه فروشان و بازار بزرگ قرار گرفته است وفاصله ی چندانی نیز با مسجد جامع شهر ارومیه ندارد.

مسجد اعظم ارومیه که قبلا با نام مسجد بازارباش خوانده می شد. دارای شکل کلی مستطیلی است که یک گنبد بزرگ در وسط دارد. این گنبد بر روی هشت ستون مرمری نگه داشته شده است و قسمت پایه ی شیشه ی گنبد بیشتر نور مسجد رار تامین می کند. مسجد اعظم دارای دو ورودی از طرف بازار است که بر روی هریک از این ورودی ها یک مناره وجود دارد این مناره ها بسیار زیبا کاشس کاری شده اند.

حکایت تاریخی مسجد اعظم ارومیه (قیام دوم بهمن ماه سال ۵۷):

مردم شهر ارومیه روز دوم بهمن ماه سال ۵۷ را به عنوان روز تاریخی مبارزه علیه استکبار می دانند. در این روز بود که مردم شهر ارومیه به رهبری آیت الله غلامرضا حسنی برعلیه رژیم شاهنشاهی قیام کردند. مسجد اعظم ارومیه نیز به عنوان یک سنگر و پایگاه برای انقلابیون به شمار می رفت برای همین بود که ماموران شاه آن را به توپ بستند.

مردم شهر ارومیه دوم بهمن ماه را به عنوان روز به توپ بستن مسجد اعظم نیز به خاطر دارند. در تصاویر قدیمی مسجد اعظم قسمتی که به توپ بسته شده را می توانید مشاهده کنید.

بنا های قدیمی شهر ارومیه ,تاریخ ارومیه ,تاریخی ,جاذبه تاریخی ارومیه ,جاذبه های تاریخی ,مساجد ,مساجد ارومیه ,مساجد تاریخی ,مساجد قدیمی ارومیه ,مسجد مسجد ها

درباره ی modirut

مطلب پیشنهادی

مسجد حضرت قائم ارومیه

مسجد حضرت قائم ارومیه معرفی ارومیه qaim_mosque مسجد حضرت قائم (عج) ارومیه این مسجد در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *